Voorwaarde scheppend

Post tips over afkortingen van termen, plaatsnamen en prioriteitsaanduidingen.
gerro
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2006 21:15:18

Voorwaarde scheppend

Bericht door gerro » 24 sep 2006 21:19:52

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen wat de term VWS: Voorwaarde Scheppend betekent voor een ambulance bemanning.
:?:

Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

Bericht door AlwinSitton » 24 sep 2006 21:23:46

Voorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.

In zo’n geval neemt een ambulance uit een andere regio positie in op een strategisch punt ergens halverwege beide districten.
Dit is gewoon iets waar de centralisten in de meldkamer goed op moeten letten, "hoeveel auto's heb ik nog vrij, hoeveel rijden er, waar rijden ze, zijn ze bijna klaar, hoe zit 't met de drukte op de weg”.

Normaal zijn dit geen dringende ritten omdat de meldkamer dat goed regelt maar soms komt 't wel 's voor dat (bij 'n groot aantal dringende meldingen tegelijk) een wagen met A1 (spoed dus) voorwaarde scheppend naar een andere regio moet.

Uiteraard is dat 'n raar gezicht voor omstanders: Een ambulance komt met zwaailicht en sirene aan gereden, parkeert langs de weg en de bemanning slaat rustig 'n krantje open.

(Bron: NB)
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

lukas074
Berichten: 51
Lid geworden op: 4 dec 2005 17:11:41
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door lukas074 » 24 sep 2006 21:30:22

AlwinSitton schreef:
Voorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.

In zo’n geval neemt een ambulance uit een andere regio positie in op een strategisch punt ergens halverwege beide districten.
Dit is gewoon iets waar de centralisten in de meldkamer goed op moeten letten, "hoeveel auto's heb ik nog vrij, hoeveel rijden er, waar rijden ze, zijn ze bijna klaar, hoe zit 't met de drukte op de weg”.

Normaal zijn dit geen dringende ritten omdat de meldkamer dat goed regelt maar soms komt 't wel 's voor dat (bij 'n groot aantal dringende meldingen tegelijk) een wagen met A1 (spoed dus) voorwaarde scheppend naar een andere regio moet.

Uiteraard is dat 'n raar gezicht voor omstanders: Een ambulance komt met zwaailicht en sirene aan gereden, parkeert langs de weg en de bemanning slaat rustig 'n krantje open.

(Bron: NB)
Alwin, wat je vertelt klopt niet helemaal. Er komen geen wagens uit een andere regio, maar van een andere post in hetzelfde verzorgingsgebied.

gerro
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2006 21:15:18

Bericht door gerro » 24 sep 2006 22:00:24

AlwinSitton schreef:
Voorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.

In zo’n geval neemt een ambulance uit een andere regio positie in op een strategisch punt ergens halverwege beide districten.
Dit is gewoon iets waar de centralisten in de meldkamer goed op moeten letten, "hoeveel auto's heb ik nog vrij, hoeveel rijden er, waar rijden ze, zijn ze bijna klaar, hoe zit 't met de drukte op de weg”.

Normaal zijn dit geen dringende ritten omdat de meldkamer dat goed regelt maar soms komt 't wel 's voor dat (bij 'n groot aantal dringende meldingen tegelijk) een wagen met A1 (spoed dus) voorwaarde scheppend naar een andere regio moet.

Uiteraard is dat 'n raar gezicht voor omstanders: Een ambulance komt met zwaailicht en sirene aan gereden, parkeert langs de weg en de bemanning slaat rustig 'n krantje open.

(Bron: NB)
Alwin, bedankt. Ik zie inderdaad wel eens ergens op dezelfde plek een ambulance staan, en denk dan "heb je niks anders te doen?" Dan hebben ze dus een vws-ritje

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 25 sep 2006 11:21:59

Voorwaardescheppend kan ook zeker wel tussen regio's hoor. Als in 1 regio een groot ongeval is kunnen omliggende regio's een stuk de regio inschuiven. Je hebt helaas maar een beperkt aantal van die gele busjes :) Daarom is het ook zo belangrijk dat bij een groot ongeval er direct een gewondennest wordt gemaakt met een coordinator gewondenvervoer. Om iedereen zo efficient mogelijk af te voeren zonder dat de beschikbaarheid in de rest van de regio in gevaar komt.

Hier in de regio schuif je meestal VWS naar de posten waar de ambu weg is. Pas als bij 2 aansluitende posten ambu's weg zijn en er maar 1 schuifauto is wordt je ergens in het midden neergezet op een nader te kiezen punt (de strategische kruisingen enzo)

enrique
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:08:43

Bericht door enrique » 25 sep 2006 21:03:47

Oftwel: VWS is herpositioneren. :wink:

diker
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 okt 2006 12:27:25
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Bericht door diker » 9 okt 2006 12:35:46

Wordt ook vaak "paraatstelling" genoemd, tenminste in de provincie Friesland. Voorwaarde scheppend en paraatstelling is in Friesland dus precies hetzelfde. Verder maakt het niet uit waar de ambulances vandaan komen. Kan uit dezelfde regio komen, maar ook uit een andere regio. Zo hebben we in Wolvega al eens een ambulance uit Drachten en Lemmer gehad, terwijl er normaal gesproken een ambulance uit Heerenveen wordt gestuurd.
Life is fun! Play snooker!

Michael
Berichten: 204
Lid geworden op: 4 dec 2005 18:46:40
Locatie: Nuenen

Bericht door Michael » 9 okt 2006 12:42:54

Het heeft ook te maken hoe druk te Ambulance het op dat moment heeft en of de Ambulance ook in de buurt is van het ongeval etc.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 9 okt 2006 14:01:29

diker schreef:Kan uit dezelfde regio komen, maar ook uit een andere regio. Zo hebben we in Wolvega al eens een ambulance uit Drachten en Lemmer gehad, terwijl er normaal gesproken een ambulance uit Heerenveen wordt gestuurd.
Volgens mij vallen al die genoemde plaatsen onder de regio Friesland en worden dus aangestuurd door 1 en dezelfde regionale meldkamer...

Groeten, Peter.

Bas-brw
Berichten: 199
Lid geworden op: 14 jul 2006 19:31:25
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bas-brw » 9 okt 2006 17:03:59

hunter schreef:
diker schreef:Kan uit dezelfde regio komen, maar ook uit een andere regio. Zo hebben we in Wolvega al eens een ambulance uit Drachten en Lemmer gehad, terwijl er normaal gesproken een ambulance uit Heerenveen wordt gestuurd.
Volgens mij vallen al die genoemde plaatsen onder de regio Friesland en worden dus aangestuurd door 1 en dezelfde regionale meldkamer...

Groeten, Peter.
Vallen ze ook, Peter.
En voor zover ik weet komt 't niet vaak voor dat een ambulance van buiten de regio ergens VWS staat (bijv. één uit Kennemerland in Amsterdam), maar dat weet 'k niet zeker.....de enige keer dat ambu's (bij mijn weten) buiten de regio komen is voor overplaatsing naar 'n ander ziekenhuis.

Plaats reactie